BLOG PRACOWNI

Jak sprawić aby klienci spędzali więcej czasu w klubie fitness?

Każda chwila w klubie fitness wpływa na zaangażowanie ćwiczących. Wydłużając czas spędzany w obiekcie, zwiększamy szansę na nawiązanie stałych relacji. Klient, którego rutyną są regularne i długie sesje ćwiczeń, z większym prawdopodobieństwem zaprosi do obiektu znajomych oraz przeznaczy dodatkowe środki na oferowane przez klub usługi czy produkty.

1. Postawmy na różnorodność stref

Każdy właściciel siłowni ma świadomość, że przygotowanie zróżnicowanej oferty sportowej to zdecydowanie najprostszy sposób na wydłużenie czasu pobytu wszystkich ćwiczących. Komplementarny trening pozwala na realizację bardziej złożonych programów treningowych. Nowe maszyny i strefy wzbudzają ciekawość oraz pozwalają na zredukowanie liczby sytuacji, w których ćwiczący odwiedza nasz klub wyłącznie celem szybkiego zrealizowania zaplanowanych ćwiczeń. Dobrą praktyką jest realizowanie zajęć o kontrastującej intensywności lub formie aktywności. Powszechne stało się aranżowanie sal do zajęć o potencjalne grupowym, takich jak yoga czy zumba. Niektóre obiekty idą jeszcze dalej zapewniając sauny czy dedykowaną przestrzeń do spinningu. Jaki będzie kolejny krok? Najlepiej radzące sobie na rynku sieci, coraz częściej decydują się na zapewnienie funkcji lokalu, wychodzących nieco poza klasyczną wizję klubu fitness. Przykładem mogą być korty do tenisa, badmintona czy squash’a. Ciekawą koncepcją okazują się również ścianki wspinaczkowe – wymagające wprawdzie specyficznych warunków, ale wzbudzające dużą ciekawość.

wiecej_czasu_w_klubie_fitness
fot. pexels.com

2. Regeneracja i odpoczynek na miejscu

Szybka ucieczka do domu po zakończonym treningu nie należy do szczególnie przyjemnych. Zapewnienie przestrzeni do odpoczynku i regeneracji może przyciągnąć wymagających klientów oraz zwiększyć zaangażowanie obecnych. Odpoczynek może również okazać się jedynym momentem, w którym osoby skoncentrowane na ćwiczeniach będą skłonne do nawiązania relacji z obsługą i innymi ćwiczącymi. Część siłowni oferuje już sauny czy wanny z hydromasażem. Kolejnym krokiem mogą być mini-salony masażu, inhalatoria, przestrzenie do ćwiczeń oddechowych czy strefy regeneracyjne, pozwalające na wykonanie zabiegów z zakresu odnowy biologicznej.

3. Auto-walidacja oraz grywalizacja

Można przyjąć, że większość osób aktywnych fizycznie wykorzystuje nowoczesne udogodnienia mające na celu pomiar efektywności treningu. Wszelkiego rodzaju aplikacje, opaski i zegarki skutecznie przywiązują do siebie użytkowników nagradzając ich za wysiłek, pozwalając na udostępnianie osiągnięć czy na rywalizowanie w ramach społeczności. Technologie stały się tak przystępne i tanie, że ich wykorzystanie w celu budowy relacji z klientem klubu fitness wydaje się być naturalnym krokiem.
Prostą metodą na zastosowanie powszechnie znanych mechanizmów może być rozwiązanie weryfikujące czas spędzony na siłowni w perspektywie dnia, tygodnia czy miesiąca. Odpowiednio spreparowana informacja, oparta chociażby o dane wykorzystania kart wstępu, może okazać się skutecznym narzędziem motywacji w zakresie wyników i długości sesji treningowych – w ramach pogoni za rekordami czy tendencją do osiągania okrągłych wartości nasi klienci spędzają więcej czasu w lokalu. Historia danych i wypracowanych rekordów jest natomiast czymś, co zniechęca do zmiany klubu. Narzędzie to może pozwolić również na zastosowanie elementów grywalizacji – konkursy dla klientów czy listy rekordów oparte o czas spędzony w obiekcie pozwolą w pewnym stopniu regulować aktywność ćwiczących.

Możliwe jest również zastosowanie bardziej zaawansowanych rozwiązań z zakresu cyfrowo spersonalizowanego treningu dla osób ćwiczących bez trenera. Spośród powszechnie dostępnych rozwiązań, ciekawym uzupełnieniem oferty mogą okazać się strefy do samodzielnego określania efektywności treningu – wyposażone chociażby w analizatory składu ciała.

wiecej_czasu_w_klubie_fitness
fot. unsplash.com

5. Siłownia to świetne miejsce spotkań

Klub fitness to miejsce wzbudzające dość jednoznacznie pozytywne odczucia. Wspólny wysiłek sprzyja budowaniu relacji. Odpowiednio zaprojektowana przestrzeń może sprawić, że siłowania stanie się miejscem spotkań równie oczywistym co kawiarnia. Do zrealizowanie tego celu potrzebne będą należycie zaaranżowane strefy sprzyjające kontaktowi podczas ćwiczeń, lecz pozostawiające odpowiednią swobodę osobom preferującym trening solowy. Doskonałym uzupełnieniem mądrego projektu będą zajęcia dedykowane małym oraz większym grupom. Pierwszy scenariusz powinien przypaść do gustu osobom przychodzącym wspólnie na siłownie, drugi natomiast to niezawodny sposób na budowę nowych relacji. Doświadczeni menedżerowie wiedzą, że dobrym pomysłem są okazjonalne eventy pozwalające na prezentację dyscyplin zespołowych lub opartych na bezpośredniej rywalizacji, które mogą być uprawiane z wykorzystaniem infrastruktury klubu. Ostatnim elementem układanki powinny być miejsca odpowiednie do wspólnego wypoczynku i regeneracji. Mniej oczywiste, ale równie skuteczne mogą okazać się sofy i stoły ulokowane również poza terenem recepcji – pozwolą one komfortowo i w pewnej odległości od maszyn podsumować trening, zaplanować kolejne spotkania czy np. skorzystać z oferty na napoje.

Jak wybrać lokal usługowy? Uważaj, aby nie popełnić tych błędów na start

Nieznajomość podstawowych kryteriów wyboru lokalu usługowego może okazać się kosztowna. Niezależnie od tego, czy takowy lokal planujemy nabyć, czy jedynie wynająć, to na nas będą ciążyć konsekwencje związane z opóźnieniami, poprawkami lub nawet niemożnością rozpoczęcia planowanego przedsięwzięcia. Dobrym pomysłem może okazać się nawiązanie kontaktu z biurem architektonicznym jeszcze na etapie poszukiwań. Usługę konsultacji można zamówić między innymi w naszej pracowni – uzyskując 40% rabatu na hasło „blog”.

Jeśli sytuacja nie pozwala na uzyskanie porady specjalistów, warto pamiętać o trzech kluczowych i łatwych do zweryfikowania informacjach, które najczęściej stanowią wadę lokalu względem planowanych działań. Oto one:

Czy lokal jest usługowy i czy forma usługi jest zgodna z naszymi potrzebami?

Niejednokrotnie zdarza się, że lokal oferowany w internecie jako przestrzeń usługowa, z punktu widzenia prawa wcale takową nie jest. Błędy te rzadko wynikają ze złej intencji ogłoszeniodawców – zdecydowanie częściej mają one podstawę w błędnych wyobrażeniach dotyczących możliwości wykorzystania lokalu.

Pierwszym krokiem powinno być więc zweryfikowanie, czy lokal nie ma przypisanej innej funkcji niż usługowa (np. mieszkalnej). Zmiana funkcji lokalu często okazuje się możliwa, jednak wymaga ona dodatkowych wysiłków.

Dodatkowo nawet lokal przeznaczony pod usługi może mieć ograniczenia narzucone m.in. przez miejscowy plan zagospodarowania. Dokument ten może dość swobodnie definiować sposób użytkowania. Zapisy niejednokrotnie zabraniają realizowania działalności generującej ruch. Często również określają, jakie dokładnie typy działalności nie mogą być wykonywane (np. zakaz prowadzenia banków) lub narzucają konkretną funkcję (np. tylko gastronomia).

Istotną i często pomijają kwestią, okazuje się również wysokość pomieszczeń. Lokal usługowy musi mieć minimum 3 m wysokości do instalacji sufitowych. Jeśli planujemy np. instalację wentylacji  i podwieszany sufit, bezpiecznym wyborem będą lokale o wysokości nie mniejszej niż 3,6 m. Istnieją wyjątki od tej reguły mogące obejmować, chociażby lokale na dworcach czy antresole – bezpiecznie jednak wybrać przestrzeń niewymagającą odwoływania się do wyjątku.

Czy lokal ma media potrzebne do prowadzenia określonego typu działalności

Zasadniczo interesujące nas instalacje powinny obejmować: wodę i kanalizację, wentylację z klimatyzacją oraz elektrykę. Sam fakt istnienia instalacji może okazać się niewystarczający. Warto zweryfikować następujące kwestie:

  • Instalacja wod-kan – musi dostarczać i odprowadzać odpowiednie ilości wody. Problemem mogą być przykładowo usługi w których przewidziane jest udostępnienie natrysków klientom.
  • Instalacja elektryczna – warto zweryfikować przydział mocy. Piece, klimatyzatory i inne duże urządzenia elektryczne potrafią zaskoczyć swoim zapotrzebowaniem na prąd.
  • Instalacje wentylacyjne – zasadniczo istnieją trzy typy wentylacji: bytowa, kuchenna i sanitarna. Zależnie od rodzaju prowadzonego biznesu możemy potrzebować jednej albo wszystkich. Dodanie dodatkowej wentylacji jest zawsze kosztowne i nie zawsze możliwe. Drugą kwestią jest zapotrzebowanie na świeże powietrze. Przykładowo przestrzeń przeznaczona do aktywności fizycznych wymaga pięciokrotnie większej ilości świeżego powietrza na osobę niż np. biuro.

Czy lokal ma odpowiednie przygotowanie przeciwpożarowe

Wyróżniamy kilka stref zagrożenia ludzi (ZL). Przykładowo:
W strefie ZL I może przebywać ponad 50 osób na lokal, a droga ewakuacyjna przy jednym wyjściu z lokalu może mieć maksymalnie 10 m. Przy dwóch wejściach długość drogi rośnie do 40 m, przy założeniu, że wyjścia nie są o siebie oddalone o więcej niż 5 m.

Tego typu zapisy dotyczą każdego typu strefy od ZL I do ZL V. Odpowiednie instalacje dostępne w ramach stref (takie jak tryskacze czy oddymianie) pozwalają na redukowanie niektórych obostrzeń. Jednakże są to rozwiązania stosunkowo kosztowne, a ich zastosowanie nie jest gwarantem możliwości optymalnego rozplanowania funkcji i wykorzystania przestrzeni. Prostą metodą ustrzeżenia się przed błędem jest weryfikacja typu strefy, a następnie samodzielne dokonanie pomiaru odległości z najdalszego punktu lokalu do jego drzwi. Należy przy tym pamiętać, że wpływ na drogę ewakuacyjną może mieć przyszła aranżacja lokalu.

Brakuje Ci pewności, że lokal jest odpowiedni? A może potrzebujesz pomocy przy poszukiwaniach tego idealnego? Pomoc eksperta jest znacznie tańsza niż koszty potencjalnej pomyłki.